wij zijn
designwolf

We ontwerpen verhalende ruimtes die verrassen, inspireren en verbinden. Met een passie voor interactiviteit en humor, maken we zintuig-prikkelende interieurs.  Van kleine interieurs tot grootschalige tentoonstellingen: elk project begint bij een uniek concept.

wwe
in geloven

Wat maakt een ervaring echt de moeite waard? Interactiviteit die alle zintuigen aanspreekt, emotionele betrokkenheid en een gevoel van nieuw en uniek zijn sleutelwoorden. Onderzoek toont aan dat we ervaringen beter onthouden als ze meerdere zintuigen aanspreken.

Door de bezoeker de inhoud interactief te laten beleven wordt deze beter begrepen en onthouden. Een ervaring laat een blijvende indruk achter als deze ons raakt, onze emoties aanspreekt, ons esthetisch inspireert en resoneert met onze interesses.

hoe wij te
werk gaan

Van conceptontwikkeling tot artistieke leiding tijdens de productie, wij zijn betrokken. Als voorbeeld nemen we je graag mee in het proces van "De Verleiding" in Naturalis.

01

concept

concept

Tijdens de conceptfase gaan we op zoek naar unieke vernieuwende oplossingen. Voordat we dat doen willen we een goed beeld krijgen van wie er aan de andere kant van de tafel zit. Dat betekent: veel in gesprek met elkaar. We vinden het belangrijk dat het ontwerp de visie van de klant weerspiegelt en dat de vorm voortvloeit uit de inhoud.

Afhankelijk van het project wordt binnen ons netwerk ook al gezocht naar passende samenwerkingen met grafisch ontwerpers, content-ontwikkelaars en projectmanagers.
We zien de groeiende noodzaak om duurzaam te ontwerpen en maken. Om dit te realiseren dienen we vanaf de conceptfase hier met de klant over na te denken.

02

schetsontwerp

schetsontwerp

Tijdens het schetsontwerp worden concepten verder uitgedacht en visueel uitgewerkt. Dit doen we met handgemaakte schetsen en veel referentiemateriaal. We maken een vlekkenplan en denken na over de reis en ervaring van de bezoeker. Wanneer nodig gebruiken we maquettes om een beter gevoel te krijgen voor hoe het ontwerp werkt in de ruimte.

03

voorlopig ontwerp

voorlopig ontwerp

In het voorlopig ontwerp verfijnen we de richting die uit het schetsontwerp vloeit. We nemen hierbij functionele en technische eisen mee.

Ontwerpen is een iteratief proces waarbij we altijd veel contact hebben met de klant, omdat de inhoud de vorm beïnvloedt en de vorm op haar beurt de inhoud richting geeft. Deze wisselwerking vindt tijdens het proces op meerdere momenten plaats.

Het voorlopig ontwerp geeft een realistisch beeld van het uiteindelijke ontwerp en geeft inzicht in de haalbaarheid van alle ideeën.

04

definitief ontwerp

definitief ontwerp

In deze fase werken we naar een uitvoerbare set tekeningen op detailniveau toe, dat technisch uitgewerkt kan worden door de bouwer. Omdat het verhaal leidend is voor onze vormtaal, denken we hierbij niet alleen na over hoe een ontwerp eruit moet zien, maar ook hoe het gebouwd wordt en welke afwerking het beste past binnen het concept. Korte lijntjes met de bouwer zijn hierbij belangrijk. Het definitieve ontwerp is een gedetailleerde uitwerking van de samenkomst van de collectie, het verhaal, interactie, ruimtelijke ervaring, multimedia en materiaal.

05

realisatie

realisatie

Ook tijdens de bouw en de realisatie van het ontwerp blijven wij nauw betrokken, om het ontwerp en daarmee het verhaal zo goed mogelijk te kunnen waarborgen. Omdat we de lijntjes tussen ontwerpers en bouwers kort houden, kunnen hierdoor eventuele aanpassingen snel worden aangepakt. We letten hierbij op dat alle elementen samen komen in een intuïtieve bezoekersbeleving.

wij
ontwerpen

grootschalige musea, maar ook kleine reizende installaties, educatieve ruimtes, retail, openbare ruimte, particuliere interieurs en alles daartussen

musea

Met onze ruimtelijke ontwerpen vertellen wij een verhaal dat raakt. Theatrale middelen worden ingezet om de collectie tot leven te wekken en de bezoeker onder te dompelen in een onderwerp. We bieden de verschillende bezoekers een variëteit aan ervaringen aan, waarbij alle zintuigen geprikkeld worden. Daarbij zijn onze tentoonstellingsontwerpen interactief en intuïtief, zo maken wij tentoonstellingen toegankelijk voor een breed publiek. Door de implementatie van humor, spel en het samen ontdekken bieden we een grote meerwaarde die de museummoeheid tegen gaat.

interieurs

Dagelijkse rituelen bepalen hoe we ons door ons huis bewegen en je interieur beïnvloedt je dagelijke routines. Wij ontwerpen dynamische interieurs die zich om je dagelijkse rituelen vormen. Zo wordt de ruimte een verlengstuk van jezelf. We komen in overleg met de klant tot maatwerk meubels die precies bij de wensen passen. We houden ervan te schuiven met plattegronden om meerdere routes mogelijk te maken, om rond te kunnen lopen in je eigen huis. Daarbij zorgen doorkijkjes, vides en ramen voor verbinding tussen de ruimtes en elkaar.

ons
team

Het kernteam van designwolf bestaat volledig uit ruimtelijk ontwerpers, met allerlei verschillende achtergronden. Zo houden we de lijntjes kort en kunnen we altijd oplossingsgericht meedenken.
Per project zoeken we in ons uitgebreide netwerk naar passende grafisch ontwerpers, content-ontwikkelaars en projectmanagers.

onne
brouwer

Designwolf is opgericht door Onne Brouwer, art director, ruimtelijk- en interactieontwerper. Na jarenlange ervaring te hebben opgedaan bij ontwerpbureaus Northernlight en Concern, heeft hij in 2015 designwolf opgericht.
Klanten zijn onder andere NEMO, Rijksmuseum Boerhaave, Tropenmuseum Amsterdam, Maritiem Museum Rotterdam en Technopolis (BE). Onne’s kracht zit vooral in de creatieve, oplossingsgerichte en optimistische kijk op zaken. Dit resulteert in grappige, inhoudelijk relevante interactives, op de gebruiker afgestemde omgevingen en in een prettige samenwerking.

marie france
groutars

Marie France is een ruimtelijk ontwerper met als achtergrond TU Delft Architectuur. Ze heeft zich verder gespecialiseerd in interieurs en is mede-eigenaar van designwolf.
Als architect let ze goed op de ruimtelijke beleving in onze projecten. Ze heeft veel ervaring om van begin tot eind de verantwoordelijkheid te dragen voor een ontwerp waarbij naast kwaliteit ook planning en budget goed in de gaten worden gehouden.

maria
watjer

Maria is een ruimtelijk ontwerper met een achtergrond in scenografie en kunst & educatie. In haar autonome werk experimenteerde ze met de dynamiek tussen kijken en bekeken worden. Door de bezoeker telkens in verrassende rollen te plaatsen, worden ze zelf een actief en essentieel onderdeel van de tentoonstelling.
Ze heeft ruim vijf jaar ervaring in het uitvoeren van kunst educatieve projecten op verschillende onderwijsniveaus.Hierdoor heeft ze een stevige basis in het begeleiden van jongeren in hun creatief proces.

Serge is een ruimtelijk ontwerper met een achtergrond in industrieel ontwerp en scenografie, waar hij zich specialiseerde in interactieontwerp en het ontwerpen van ontmoetingen. De gecombineerde kennis van interactieontwerp en theaterpraktijk leveren vrolijke, interactieve ruimtes op.
Veel tekenen en handschetsen zijn een belangrijk onderdeel van zijn proces.

serge
gruson