het
concept
Het inhoudelijke concept in drie delen; Verleiding, Seks en Nakomelingen is in één vorm gevangen: een art nouveau warenhuis uit begin 1900. Het warenhuis staat als een gebouw in de zaal. De etalages aan de buitenkant staan voor de verleiding. Het verborgen magazijn achterin het gebouw is het seksgedeelte en in de winkel zelf kun je als het ware de nakomelingen kopen.
de kracht
van verleiding
Bij binnenkomst worden bezoekers verwelkomd door de voorgevel van een warenhuis met interactieve etalages. Deze etalages onthullen de verleidingsstrategieën van dieren en planten, waarbij geur, kleur en beweging een belangrijke rol spelen.
prikkel je
zintuigen
De zaal De Verleiding viert het leven en is een explosie van vorm en kleur, een feest voor de zintuigen. Het laat zien wat je moet doen om je voort te planten en hoeveel energie dat wel niet kost. Zouden we niet zoveel moeite doen om ons voort te planten, dan zou de wereld er een stuk saaier uitzien, oftewel:
Zonder seks zou een groot deel van wat we aan vreemds en fraais in de natuur zien, niet bestaan. Planten zouden niet bloeien, vogels zouden niet zingen, herten zouden geen geweien hebben, harten zouden niet sneller slaan.
Het onderdeel seks is visueel afgeschermd voor de jongere bezoekers. Een speciale “geheime” ingang zorgt voor een selectie aan de poort. Het onderwerp bevindt zich in het magazijn van het warenhuis. Na de verleiding is het nog niet zeker dat je je gaat voortplanten. Je moet er wel de juiste gereedschappen voor hebben en een geschikte aanpak hanteren..
alles start met
vlekkenplan
De tentoonstelling is opgedeeld in drie thema's: Verleiding, Seks en Nakomelingen. Door middel van een vlekkenplan zorgen we voor ruimtelijke indeling van deze thema's die in het grotere concept van de tentoonstelling past.
seks in
het magazijn
Na de verleiding is het nog niet zeker dat je je gaat voortplanten. Je moet er wel de juiste gereedschappen voor hebben en een geschikte aanpak hanteren. Seksen kan namelijk op vele verschillende manieren, maar wat heb je er eigenlijk voor nodig? En hoe pak je dat seksen dan precies aan? Hier hebben we het over gereedschappen en onderdelen, en wat je daar allemaal mee kunt doen.
Naast stellingkasten met opslag is er ook een hoek voor het personeel en heeft de directeur van het warenhuis er een flipperkast neergezet!? Dit deel van de zaal is voor tieners geschikt gemaakt. Content en presentatie richt zich op deze speciale doelgroep.
eindproduct
van alle moeite
Het laatste thema, nakomelingen, is het eindproduct van alle moeite, maar het zit er nog niet op. Na de bevruchting komt voor veel organismen het meeste werk: het laten groeien van de nakomelingen (embryo’s, zaden) en eventueel het verzorgen totdat het op eigen benen kan staan. Dat kost vaak een hoop energie. Hier gaat het over zorg voor en na de geboorte en zie je wat geboren worden eigenlijk betekent. Als je door de poorten het warenhuis ingaat, valt direct de enorme geboortetaart op: de fontein van leven. Bovenop de taart zijn allerlei schattige jonge dieren en planten geplaatst. Ouders kijken van bovenaf goedkeurend naar beneden.
on-going
Tom Verheijen (licht)
YIPP (multimedia)
Bruns (productie)
Atatech (hardware)
Bob Kommer (geluiden)
Isabella Rosselinni (AV Green Porn)
Remi Bakker (3D modellen penissen)